منتدى كلية رياض الأطفال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"

kity22
see sea
mans
القلب الطائر
فتاة القران
إكليل الورد
10 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
إكليل الورد

إكليل الورد

حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Empty
مُساهمةموضوع: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالثلاثاء 05 مايو 2009, 4:16 pm

"اذا أردت التنبؤ بالمستقبل ...
فلا تسأل العلماء و التقنيين و الأساتذة و الخبراء
اسأل مدرسين أطفال الروضة
هم يعلمون كيف يكون المستقبل"

اما الاقى عندى فى الروضة نواابغ بمعنى الكلمة..
واما اعرف ان الطفل المصري هو اذكى طفل لحد سن 7 سنوات .. يعني لما يبدأ يدخل اولى ابتدائى
لازم احس بمسئوليتي كمعلمة للطفل دة انه ازاى يواجه العالم كله بأفكاره وانه يبدع مهما اتعلم فى المدارس انه يكبت ابداعه وانه يمشي "كما المنهج الموضوع له فقط"
وانى ازاى كمعلمة روضة اكتشف مواهب الطفل وميوله وانميها واوضح له الطريق اللى يمشي عليه فينجح وينفع الناس لما يكبر..

الفكرة بدأت .. انى من كام يوم كنت فى محاضرة فى كليتنا العزيزة "كلية رياض الأطفال"
وكانت الدكتورة بتتكلم عن اللى المفروض يتوفر فى قاعة النشاط عشان الطفل يتعلم صح..
وكل ما تقول حاجة تكرر وتقول "وطبعا الحاجات دي برة ومش موجودة عندنا"
سرحت بخيالى وبصيت على كمية الطالبات الموجودين فى المحاضرة
وقولت فى نفسي ليه ما نعملش احنا ككلية رياض الأطفال مجموعة من الروضات النموذجية زي اللى المفروض تبقى موجودة
يعني احنا عندنا الأفكار.. والتخطيط .. وكمان المعلمات الواتى تم اعدادهن على اعلى مستوى
أما بالنسبة للتمويل.. فاحنا عددنا ما شاء الله كبير جدا .. دة غير اللى اتخرجوا والدكاترة اللى ممكن يساعدونا..

كلنا عارفين ان 90%من شخصية الطفل وقيمه بتتكون فى السن دة
وكلنا مقدرين خطورته واهميته
يا ريت يكون دة دافع لينا للبدء فى التخطيط للمشروع دة وتنفيذه
حتى لو هنبدأ بروضة واحدة نموذجية من انشاء كلية رياض الأطفال

واتمنى تشاركونى ارائكم وافكاركم بالنسبة للمشروع
وعلى الله التوفيق
فتاة القران

فتاة القران

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالثلاثاء 05 مايو 2009, 5:24 pm

على فكرة انا فى سنة تانية وفكرت فى الفكرة دى قبل كده بس لاقيت ان التكلفة هتبقى عالية جدا ..لكن لو هيبقى فيه تمويل اومشاركة مننا احنا الطالبات وكمان بدراستنا هنقدر نحقق حاجة وفعلا دى فكرة ممتاوة جدا ويااااااااريت حد من الدكاترة يشوفها ويقول رأيه فيها...لانى متحمسالها جدا واعقد ان فيه بنات كتير نفسهم فيهاانا اسفة على الكلام الكتير......
القلب الطائر

القلب الطائر

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالثلاثاء 05 مايو 2009, 8:58 pm

انا سنة اولى والفكرة دية اتكلم عليها دكتور من دكاترنا الغليين فى المحاضرة وتخيلتها زيك تمام وحسيت قد اية ممكن نغير فى المجتمع ونثبت للناس والمجتمع اللى بيبصوا لنا نظرة دونية اننا كويسين ومهمين وكمان نطلع الموهوبين ياريت تتحقق
mans

mans

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالأربعاء 06 مايو 2009, 1:11 am

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه لو ده يحصل نفسى فيها اوى نفسى اعمل الى باخده مش باخود حاجه والاقى حد يجى يبوز كل الى فى دماغى عشان روتين تافه ليس له قيمه انا مش فاهمه يعنى ايه روتين يضيع اهم مرحله عمريه Mad عشان هو كده مقدرش اقول غير ربنا يسمحهم ويكون معانا دايما
see sea

see sea

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالأربعاء 06 مايو 2009, 10:26 am

الفكرة حلووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووة قووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى يا ريت
نبدأ سوى حتى لو حاجة صغيرة و بعدين تكمل cheers أكيد مع بعض هنقدر نغير حاجات كثير أن شاء الله
ربنا معاكم
kity22

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالأحد 24 مايو 2009, 6:24 am

[b]علي فكرة موضوعك جميييييييييييل جدا وانا واحده من الناس اللي فكروا انهم يعملو كدا بعد مايتخرجوا بس يارب يوفقني ويوفقنا جميعا وادعولي كلوكو وانفذها علي فكره انا في الفرقه الثانيه
حقل البراعم

حقل البراعم

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالجمعة 13 أغسطس 2010, 3:10 am

السلام عليكم
لو تلاحظوا بش بس الروضات الصح زي إلي بره كل حاجة عشان تبقى مظبوطة نعملها زي بره وكأن بره لم ينقلوا هذه الأشياء عننا وعن علمائنا اللذين كانوا الأساس في الكثير من العلوم والسبب إللي أنا شيفاه جوهري في تقدم هذه الأمم هو إتباعهم لتعاليم الإسلام دون إسلام فهناك النظام والتعاون وغيره ولو كل واحده أحيت المدرسة الإسلامية التي بداخلها لأعددت أفضل الأبناء وهذا هو السبيل إلى إصلاح اللبنة الأساسية للمجتمع
وأأسف على الإطالة
نانا

نانا

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالأحد 15 أغسطس 2010, 2:39 am

يااااااااااااااه حلم كبيييييييييييييييييير يارب يتحقق
بس فى اسئلة كتيييييييير
زى يعنى ليه الفكرة دى متنفذتش قبلنا يعنى لو تحقيقها ممكن ليه مثلا معملهاش اى دكتور او نفذها مجموعه من الدكاترة ممممممممم مش عارفة بس حاسه انه حلم مش سهل
بس ده مش معناه استسلامنا لا مش عاوزة حد يفهم كلامى غلط انا بس بلفت النظر ان الموضوع هيحتاج تفكييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
https://kg-cu.ahlamontada.net/forum.htm
هنودة27

هنودة27

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالأحد 15 أغسطس 2010, 8:33 pm

فعلا الموضوع محتاج تفكيركبير اوووووووى

لانه مش سهل خاالص

وانا واحدة من الناس الى بتتمنى تعمل كده

يا حلاوة يا ولاد لو ده حصل
نوسة

نوسة

مُساهمةموضوع: رد: حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"   حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال" Emptyالإثنين 16 أغسطس 2010, 10:50 pm

ياريت بجد دة يحصل Exclamation

حلمي.. انشاء روضات نموذجية "حلم كل كلية رياض الأطفال"
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» عروسه كليه رياض الاطفال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
» بنات كلية رياض الأطفال ايد واحدة
» مرحبا بكم فى منتدى كلية رياض الأطفال
» شجرة منتدى كلية رياض الأطفال
» لعبة المفتش كورمبو مع منتدى كلية رياض الأطفال