منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
نوووور



الموقع : المعادى
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   السبت 05 سبتمبر 2009, 11:12 am

سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه سبب علميـ








ما هو السبب الذي يجعلك ترتاح للشخص من أول مرة تشوفه أو العكس؟




شـــيء غــريــب فــي بـعـض الـمـرات يـواجـهـنـا
اشـخـاص اول مــرة نـشـوفـهـم بـحـيـاتـنـا نرتاح لـهـم راحـة مـو طـبـيـعـيـة ؟

ونـاس هـم اوول مـرة نـشـوفـهـم ومـانـرتـااح لـهـم ؟

مـعـلـومـات حـلـوة تـبـيـن سـبـب إرتـيـاحـنـا لأي شـخـص
حـتـى إن كـنـا نــــراه لأول مــــرة

أثبت بعض العلماء مؤخراً أن هناك خارطة للحب موجودة في دماغ الإنسان.ـ

هذه الخريطة هي التي تساعد الإنسان على معرفة
ما إذا كان الشخص المقابل له مناسب للارتباط به أم لا.
يفيد العلماء أن خريطة الحب الموجودة في دماغ الإنسان

هي عبارة عن مجموعة من الصفات
التي يرغب الإنسان بوجودها عند الشخص المثالي
الذي يطمح للارتباط به.ـ

بحيث أنة حالما تقابل شخصاً تتوفر فيه الصفات الموجودة في دماغك

فإنك تشعر بالإنجذاب نحوه والعكس صحيح.ـ
هذه الصفات تخزن في الدماغ خلال جميع مراحل الحياة
مثل ابتسامة أمك و روح الدعابة عند أبيك
أي أنها صفات تتجمع على مدى مشوار الحياة
على شكل خريطة موجودة في عقلك الباطن
عندما تقابل إنسانا تنطبق علية معظم الشروط
فإن الدماغ يفرز مادة كيماوية تبعث على الشعور بالفرح.ـ


كذلك يفرز الجسم هرمونات أخرى.ـ
إضافة إلى ذلك فان الجسم يفرز كميات إضافية من الأدرينالين والنورادرينالين
مما يسبب احمرار الوجه، تعرق اليدين، سرعة التنفس، وتسارع في ضربات القلب.ـ

بعد ذهاب الشخص فإن مفعول هذه المواد الكيماوية ينخفض من الدم
و يصاب الإنسان بالإرهاق و الاكتئاب.ـ

هذا الأمر يفسر لماذا يصاب الإنسان بالحزن عندما يكون بعيدا عن الشخص الذي يحبه


هل ارتحت يوما لشخص ما من اول مرة رايته فيها ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
إيناس عبد الحميد (نوسة)



الموقع : شبرااااااااااااااااااااا
تاريخ التسجيل : 09/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   السبت 05 سبتمبر 2009, 11:20 am

الله جميلة جدا كلامك مظبوط يانور تسلمى حبيبتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نوووور



الموقع : المعادى
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   السبت 05 سبتمبر 2009, 11:25 am

الله يسلمك ياقمر
مرسى على مشاركتك الجميلة
شرفتى الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ريري



تاريخ التسجيل : 21/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   السبت 05 سبتمبر 2009, 10:41 pm

بجد جميل
وكمان بتحس انه شوفته قبل كده
ومش غريب عليك

تسلمى ياقمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr.oraefy



الموقع : بجوار سرير العيااااان..
تاريخ التسجيل : 26/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   السبت 05 سبتمبر 2009, 10:50 pm

كلام جميل

والأجمل..أن الحبيب قاله
من 1400سنة

**الأرواح جنود مجندة...من تلاقى منها تآلف..***

اللهم صلى وسلم على المصطفى
عدد خلقك وزنة عرشك
ومداد كلماتك....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
روبا



الموقع : هنا هوة
تاريخ التسجيل : 01/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الأحد 06 سبتمبر 2009, 6:35 am

اجمل حاجه ان الواحد يلاقى الناس الى يحبهم ويحبوه
اللهم اجمعنا مع خير الانام فى الجنه

اللهم امين ...........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
لؤلؤة



تاريخ التسجيل : 09/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 7:44 am

يا سلام عليكى يا نور موضوع راائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نوووور



الموقع : المعادى
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 8:33 am

مرسى ليكو كلكلم
ريرى
dr
روبا
لؤلؤة
نورتو وشرفتو الموضوع بارائكم الجميلة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amooooola



الموقع : في قلوب احبابي
تاريخ التسجيل : 04/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 8:54 am

في ناس كتير قابلتهم وارتاحت ليهم بس ماكنوش الناس الصح الى لازم ارتاح ليهم
كان على وشوشهم اقنعه
جزاكى الله خيرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نوووور



الموقع : المعادى
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 9:34 am

زى ما يقول المثل الشعبى
صوبعك مش زى بعضها
مش لازم كل اللى بنقابلهم يبقوا وحشين وبردوا مش لازم كلهم يبقوا كويسين
الحياة مليانة كدة وكدة
بس بجد الكويسين اكتر
مرسى ليكى شرفتى الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امونة



تاريخ التسجيل : 08/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 9:55 am

....................مشكوره ......................... .....................مشكوره............
.................مشكوره... ......مشكوره.............. .........مشكوره.........مشكوره.....
...............مشكوره..... ..........مشكوره.......... .....مشكوره............... مشكوره.....
...............مشكوره..... ....................مشكوره ......................... .....مشكوره.....
.................مشكوره... ......................... ......................... .....مشكوره.......
...................مشكوره. ......................... ......................... ...مشكوره.....
......................مشكوره...................... . ......................... مشكوره.......
......................... مشكوره.................... ....................مشكوره ......
......................... ...مشكوره................. ................مشكوره.... ....
......................... ......مشكوره.............. ............مشكوره........
......................... .........مشكوره........... .......مشكوره...........
......................... ............مشكوره.......مشكوره................
......................... ....................مشكوره .......................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dr\hero2009



تاريخ التسجيل : 27/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 7:50 pm

سبقتنى بالرد يادكتور عريفى
اخذت الكلام من لسانى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ملوكه



تاريخ التسجيل : 11/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الإثنين 07 سبتمبر 2009, 10:18 pm

جزاكي الله خير علي الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hebakhaled



الموقع : بلد الامان
تاريخ التسجيل : 27/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الثلاثاء 08 سبتمبر 2009, 1:11 am

طبعا مش لاقيه كلام اقوله
خلاص كلهم قالو الي نفسي
بجد تسلملي علي احلي موضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
close heart



تاريخ التسجيل : 06/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   الثلاثاء 08 سبتمبر 2009, 7:01 am

الاول: احب اشكرك
ثانيا: انا سمعت ان لو في شخص معجب بشخص تاني وكانو في مكان واحد بيخرج اشعاع من الشخص الاول متجه للشخص التاني فيشعر ان هذا الشخص معجب به
ثالثا:اسف ع الاطاله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نوووور



الموقع : المعادى
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏   السبت 12 سبتمبر 2009, 4:32 am

مرسى ليكوا يا جماعة بجد
بجد شكرا جدا على مشاركتم الجميلة
الموضوع اتشرف بيكوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
سبب آرتيآحك للشخص من آول مره تشوفه‏
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ماسبب الالام اسفل البطن والافرازات المهبلية الداكنة اللون في بداية الحمل ؟
» بعض أسماء يوم القيامة وسبب التسمية
» الاستحمام اليومي يسبب تليف الدماغ
» للأسف هؤلاء هم سبب كل المشاكل الزوجيه
» ازاى تحبب الناس فيك

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية رياض الأطفال :: منوعات :: موضوعات عامة-
انتقل الى: