منتدى كلية رياض الأطفال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dof3et 2006

dof3et 2006

النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالسبت 10 أكتوبر 2009, 5:46 am

السلام عليكم.....طبعا كلناعارفين مشكلة و أزمة النقاب اللى عملها شيخ الأزهر (الجليل No ) ،،هو ده الحال اللى

احنا وصلنا اليه !!!اننا نعمل مشكلة عشان رجل غريب دخل الفصل فبالتالى ومنتهى المنطقية ان الطالبة هترتدى

نقابها،،ايه المشكلة فى كده؟؟هياخدوا ان الرجال بيلبسوا النقاب ويتنكروا فيه حجة!!طيب ما هو ممكن نحل المشكلة دى

بمنتهى البساطة وتقف واحدة فى الأمن تتأكد من هوية الطالبة الى هتدخل او هتخرج سواء فى الجامعات او المدارس او

المدن الجامعية...صعب انهم يعملوا كده!!!!!ولا هم عايزين يقضوا على النقاب والإلتزام ده بأى شكل

وخلاص؟؟؟شوفوا انتوا موقف شيخ الأزهر بتاعنا كان ايه انعكاسه فى الغرب====>فى إيطاليا مندهشين ازاى

مصر تاخد الخطوة دى وهم لأ وبما ان شيخ الأزهر عمل كده يبقى(وهو أعلم بالإسلام طبعابالنسبة لهم)يبقى لو هم

عملوا كده مش معناه تعصب ابدا اذا كان مصر عملت كده وبيحيوا شيخ الأزهر على قراره ده وبيقولوا ان النقاب اداة

متخلفة بتخلى المرأة مجهولة(قرأت الخبر فى جريدة الأهرام)بدل ما نعكس صورة طيبة فى مثل تلك الدول التى تتمنى

لو يستطيعوا منع الحجاب منعا باتا،،لأ بنشجعهم على قراراتهم....الغريبة اننا بنيجى على كل حاجة صح وحلوة

وعايزين نمنعها والوحش والغلط بنحاول نزوده....مش عارفة زمن ايه ده بجد!!!!!!!!!! لنــــــــــــــــــا اللــــــــــــــــــــــه
BNT EL-ISLAM

مُساهمةموضوع: رد: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالسبت 10 أكتوبر 2009, 6:05 am

جزاك الله خيراً وفيراً وأسكنك فسيح جناته...

والله أنت قولتي كل اللي في نفسي وبردتي النار اللي فيا...

عشان كل شعب مصر مقر بمبدأ الحريه الشخصيه..الا في الموضوع ده..

يعني أنا حره أدخل بالبانطلون السكيني والبادي وبشعري أو عليها حته طرحه...بس أنا خالفت مبدأ الحريه الشخصيه لو لبست النقاب(أنا لا أستهزأ من أحد ..الله يشهد أني أدعوا لهم بالهدايه..أنا بس بستغرب من الوضع)...خلاص أعتبروها كمامه..

أنا مش عارفه أقول أيه ...غير... حسبي الله ونعم الوكيل...

ودعاء سيدنا محمد (صلى الله عليه وسلم) يوم غزو أحد حين قاتله قومه:"اللهم أهدي قومي فأنهم لا يعلمون"

وقال الشافعي في ديوانه:
ضاقت ولما استحكمت حلقاتها ::: فرجت وكنت أظنها لا تفرجوا
dof3et 2006

dof3et 2006

مُساهمةموضوع: رد: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالسبت 10 أكتوبر 2009, 6:10 am

ربنا يكرمك يا بنت الإسلام....أنا والله دايما بسأل نفسى ليه فى أى دولة عربية تانية او فى معظمهم

بيوفروا سبل الراحة للملتزمين وغير الملتزمين...مثلا فى السعودية فى اماكن مخصصة للمنتقبات (انا

عارفة إن ده زييهم الأصلى)بس ليه فى مصر مش بنعمل كده بالعكس بنهاجمهم ...اشمعنى بنوفر

الnight club والكافيهات المصرح فيها الخمر والديسكوهات ليه نوفر للغلط كل الظروف ونيجى على

الناس اللى نفسها تستمتع بحياتها وفى نفس الوقت ترضى ربها ونهاجمهم ومش نوفرلهم اى سبل الراحة!!!
BNT EL-ISLAM

مُساهمةموضوع: رد: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالسبت 10 أكتوبر 2009, 6:17 am

والله أنا مش عارفه ايه السبب الغريب المقلوب الحال ده...وهو يمكن عشان مفيش سبب مقنع...
بس ده دليل على أقتراب الساعه...يوم يكون الماسك على دينه كالقابض على الجمر...
وفكرت يمكن يكون ده أختبار من ربنا ليبتلي صدور المؤمنين...
لكن ايه ذنب بتوع المدينه يسكنوا فين...اللهم اني أسألك أن تثبت قلوبهم على دينك...
لكن اهي شده وتزول...
E0M0E

E0M0E

مُساهمةموضوع: رد: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالثلاثاء 13 أكتوبر 2009, 4:28 am

السلام عليكم ورحمتة الله وبركاتة احب اوضح وجهة نظرى فى هذا الموضوع

اولا قبل منقول ازاى يعملوا كدة مع النقاب عايزة اقول حاجة اهم ازااااااااااااااااااااااااى شيخ ازهر يتكلم مع بنت صغيرة بالاسلوب المتدنى السى دة ازاى يقولها انا افهم كتر من اللى خلوفوكى انت بتقول اية دة الرسول اللى اسموة رسول عمرة ماقلها لحد ولا حتى فكر يقولها هتبقى انت يا شيخ الازهر يعنى اعوذ بالله افقة منة فى الدين وعايزة اقولة ان كنت انت فاهم فى الدين وعالم ففى اللى افهم منك قول وفعل واهل البنت دى ممكن يبقوا احسن منك ومنى عند الله دى حاجة

ثانيا دى تعتبر شابة نقول طفلة ازاى تقولها قومال لو حلوة شوية كنتى عملتى اية على ما اعتقد انت مش داخل الفصل عشان تشوف مين الحلوة والوحشة وكدة ان عندها حق لما غطت وجهها لانك انت نفسك اهو بتقول وحشة او حلوة يعنى تتامل وجهها

ثالثا معلش يعنى وانا سمعت من برامج كتيرة اوىىىىىىىىىىىىى ان النقاب مش معترف فى الازهر اومش موجود فى القران بعيدا عن هذا وذاك سواء موجود او مش موجود على ما اعتقد ان ممكن تكون واحدة جمالها يلفت النظر او بتتعاكس كتيير وعايزة تمنع دة انت تتدخل لية وبعدين واحدة ياعم لبسة واسع فى واسع هل تعتقد ان ربنا حتى لو لم يذكرة فى القران ممكن دى حاجة تغضب ربنا لا طبعا انما اللى بقى على حق ولو هنتكلم فية ماشى الى لبسة ضيق وتقوم باظهار جميع مفاتنها انهى اولى نتكلم عنة ونصلحة او وان كانت حرية شخصية طب اشمعنى المنقبة انا على فكرة مش منتقبة ولا متحيزة لهم انا بقول راى مهو ممكن منتقبة وتكون مش كويسة ودة طبعا مش الكل

ثالثا بالنسبة اذا كانت حرية شخصية وبيقولوافى للوائح يلتزموا بيها داخل الازهر ها وان هما المنتقبات ميدخلهوش بالنقاب فى حلين بس انا افضل الثاتى الحل الاول واحدة تكشف عليهم وتشوفهم ولكن فية حيل كتيير ممكن الشباب الولاد يعملوها اية يعنى اقص شعرى او اطولة شوية واحط روج وبودر واظهر لهم كانها فتاة بمفاتنها عشان الست الللى بتكشف تصدق انى بنت اوك دى حاجة اما الحل التانى ولة نظير اخر الحل هو الالتزام بقواعد ازهر داخلة فقط لان فعلا النقاب ممكن واحد معاة متفجرات او حاجة وزى ما قلت يعمل كل حاجة ويدخل فدة مش فى صالح الكل لما يموتوا وبعد كدة البسى النقاب زى مانتى عايزة فى الخارج ولكن يراعوا زى مقالوا الالتزام بالوائح كمان تطبق على البنات اللى لبسة ضيق على جيبة اوبنطلون ومحدش يقول ان مفيش دة فى الازهر لاواضح انة فية دول بقى يلبسو ا كمان وهما داخلين الازهر لهيبة المكان اسدال اوك عشان عيب اوى واحد تدخل ولبسة حاجة مبينة مفاتنها يبقى ازهر اية اللى هيا ريحاة دة ومن هنا يبقى فى عدل وتساوى لان فية شباب فى الازهر وكلنا بشر وممكن شاب يبص على البنت ودة مش ممكن دة اكيد وفكل حتة وراجع طبعا لانحلال القيم والادب فى مجتمعتنا

رابعا فية بنت فى برنامج قالت بيعملونا وكاننا حشرات عند الدخول والخروج وشهد شاهد من اهلهاوان بيستنوا كتيير عشان يمشوا ويخرجوا المفروض هما بقى كدة خارجين من الازهر اللى معطلهم عن الخروج دة معطلهم لية متسيبهم يمشوا ولكن فى الدخول معلش ممكن تتاخروا شوية عشان الكشف وفية حاجة كدة سمعتها من الكتور هلال احنا معندناش امن نسائى طب قدام مفيش امن نسائ على الرغم من الضرورة الملحة لوجودهم يبقوا متشتكوش وعيب اوى الخارج والدول الاجنبية اللى من غير حاجة وقفالنا على الواحدة بل والبليون يشاهدوا ويسمعوا اللى الشيخ قالوا للبنت وطريقتة معاها والخلاف مابينا فى حاجات متعلقة بدينا ننتظر منهم يسقفولنا ازااااااى نديهم الفرصة رغم انهما مش محتجنها وبيعملوا هجمات على الدين فيا ريت نعمل اللى فى صالح الدين اولا وشكلة الخارجى عند غير المسلمين واللى يرضى الجميع فى اطار الدين

معلش طولت عليكم اوى بس حبيت استفيض فى كل نقطة ودة وجهة نظروكل واحد على ما اعتقد حر فى وجهة نظرة واكيد اى وجهة نظر ممكن تتغير بالنقاش والمعلومات الجديدة الصحيحة الموثقة
أطياف

أطياف

مُساهمةموضوع: رد: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالثلاثاء 13 أكتوبر 2009, 8:57 am

حسبى الله ونعم الوكيل
"الماسك على دينه كالماسك على الجمر"
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
اللهم ثبت المنتقبات وسددهم.آمين
dof3et 2006

dof3et 2006

مُساهمةموضوع: رد: النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!   النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!! Emptyالثلاثاء 13 أكتوبر 2009, 8:11 pm

سلام عليكم....eomoeوجهة نظرة مش تعارضتت مع اى حاجة من اللى انا كتبتها فربنا يكرمك على الرد وربنا يكرمك على الدعاء يا أطياف

النقاب والحال الذى وصلنا إليه!!!!!!!!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» وصلنا للجــــــــــــــــــزء الكام فى القـــــــــــــــــــــرآن؟؟؟؟
» * حديث الساعة (النقاب) *
» أنتقل أبي إلى رحمت الله
» اسطوانه حاولوا ان يخدعوني لنصره النقاب حمل الان
» استغفرالله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه