منتدى كلية رياض الأطفال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مهم جدا لكل مسلم ومسلمة

ميرو
shosho16
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
shosho16

مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Empty
مُساهمةموضوع: مهم جدا لكل مسلم ومسلمة   مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Emptyالثلاثاء 16 فبراير 2010, 6:53 pm

المعلومة دى انا سمعتها وحسيت انها مهمة اوى ان كل المسلمين اللى مش عارفنها لازم يعرفوها
انا كنت فاكرة ان الذكر كله مستحب يعنى الافضل ان احنا نذكر دائما علشان نتقرب لربنا لكن المفاجأة اللى عرفتها ان فى ذكر معين فرض على المسلمين يعنى لو مقالهوش يبقى زى اللى ترك فرض يعنى حسابه عسير فيااااااااااااااااااااااااااااااريت كل اللى يقرأ الرسالة دى يوصلها للناس على قد مايقدر حتى لا يقال عنا
(لقد كنت فى غفلة من هذا فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد )
والذكر هو قول (استغفر الله _ لا اله الا الله _الصلاة على النبى عليه افضل الصلاة والسلام )
يا جماعة انا عارفة ان فى ناس هتكون عارفة لكن للاسف الاكثر لا يعلمون وانا كنت منهم علشان كده انا حبيت اوصل الكلام ده لاى واحدة مش عارفاه وهى برضو توصلوا فعلها تكون صدقة جارية
انتوا ممكن بيراودكم سؤال يا ترى اللى قالى كده اتأكد منين ..............فى الحقيقة الكلام ده موجود فى القرأن يعنى ربنا كتبهولنا واحنا بنقرأ كل شوية القرأن ولا بناخدبالنا خاااااااااااااااااااااالص ، حيث ان هذا الذكر جاء فى القرأن بصيغة الامر وطبعا كلنا عارفين ان الفعل الامر يوحى بالالزام
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب اكون فعلا افدتكم ويااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااريت اى حد يقرأ الرسالة لا يبخل ان يقول لاهلى ولاصحابة بالله عليكم لا احد ينساها ويقولها ولو لمرة واحدة بس ......................وابقوا ادعولى كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
ميرو

ميرو

مُساهمةموضوع: رد: مهم جدا لكل مسلم ومسلمة   مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Emptyالأربعاء 17 فبراير 2010, 2:48 am

اة انا الحمد لله عارفة المعلومة دى و مكنتش اعرفها فى الاول بس لما سمعت شيخ فى الردايو بيقول عليها فبقبت ارددها الحمد لله
و ميرسى ليكى انك اكيدتى المعلومة دى
amooooola

amooooola

مُساهمةموضوع: رد: مهم جدا لكل مسلم ومسلمة   مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Emptyالأربعاء 17 فبراير 2010, 5:02 am

حبيبتى جزاك الله خيرا فذكر فان الذكرى تنفع المؤمنين
ربنا يبارك فيك ويجعله في ميزان حسناتك
أطياف

أطياف

مُساهمةموضوع: رد: مهم جدا لكل مسلم ومسلمة   مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Emptyالأربعاء 17 فبراير 2010, 3:21 pm

جزاكم الله خيرا شوشو
ريري

مُساهمةموضوع: رد: مهم جدا لكل مسلم ومسلمة   مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Emptyالجمعة 19 فبراير 2010, 5:10 am

جزاك الله خيرا
وجعله فى ميزان حسناتك
EMY

EMY

مُساهمةموضوع: رد: مهم جدا لكل مسلم ومسلمة   مهم جدا لكل مسلم ومسلمة Emptyالثلاثاء 27 أبريل 2010, 2:45 am

جزاكى الله خيرا

مهم جدا لكل مسلم ومسلمة
صفحة 1 من اصل 1