منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 يوميات زليخه وعباس الجزء الاول

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
amooooola



الموقع : في قلوب احبابي
تاريخ التسجيل : 04/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الثلاثاء 16 مارس 2010, 4:31 am

نا جيت اهو يارؤه بس بجد الفتره الي فاتت كنت مضايقه جدا عشان النتيجه والبنات الي شالت مواد كتيير بس الجمد لله انا عديت صافى
بصوا بقى ده موقف عبس هو الي غلطان فيه والمواقف الجايه عباس هو الي بيغلط وزليخه العاقله بتتعامل مع المواقف الي بتحصل





**** عباس والأفلام إياها****

عباس:اخيرا زليخه نامت اما اقوم افتح النت حبه بأه

ابوا أه البنات جامده دي
شوف بتعملو أه_ دي ستات مزز!!



بصدفه زليخه صحيت تدخل حمام مالاقتش عباس واتصدمت

زليخه:معقول يعباس بتفرج ع ___ طب انا مقصره فإه ولا إه سبب(قالت ده فسرها)


زليخه مش ذي الأول غبية ومتسرعه لا اتغيرت وبقت تفكر


شافت زليخه ستات لابسه من غير هدوم و ملونين شعرهم الي لابسه جيب و الي هوت شورت والي بكيني


زليخه دخلت اوضتها وفكرت طب وانا لي ملبسش وادلع واتمايص زيهم علأقل ده جوزي حلالي


زليخه منطقتش مع عباس وعملت نفسها نايمه بس من جواها حزينة جدا


طلع الصبح وعباس و هو رايح ع شغلو

عباس يروحي انا عوزه فلوس عشان محتاجه لبس

ماشي خدي دول اشتري بيهم


عباس:تلاقيها رايحه تجيب جلابيا ولا بجاما واسعه كأنها خايفه تجيب حاجه مدلعه مش مهم انا بأه عندي الأحله(فسره طبعا)


راحت زليخه واشترت ميكرو جيب وبديهات وحاجات دلع وراحت كوافير كمان قصت شعرها الي ماقصتوش من ساعة الجواز وصبغتو احمر

لأ وكمان اشترت تاتو


رجع عباس واتفاجأ واتصدم واندهش من الي شافه و خدها ودخلو اوضتهم وسكتت شهرذاد

استنت زليخه وقت رومانسي وقالت:انا كده حلوا؟طبعا وذي قمر _حضنتو وقالت انا تحت امرك بس ارجوك متغضبش ربك

دا العين بتزني بلنظر

وقبل ميفتح بؤه باستو وقالتلو متقولش حاجه انا سامحتك و استغفر ربنا عشان يسامحك



دروس مستفاده من زليخه أه

1_متهمليش فنفسك او تنسيها وتقولي طلاما بجاما نضيفه خلاص
لأ البسي واتشيكي واتدلعي عشان جوذك حلالك



2_لو حصل لا قدر الله ولاقيتو جوذك بيفرج علحاجه كده ولا كده

اياكي اياكي تزعقي وتصوتي لأن هايعند و لو مش هايتفرج ف بيت يبأه هايفرج بره.


لأ خوديها براحه و اختاري وقت مناسب ذي ماقولت هتلاقي بأه خاتم فصباعك



3_يريت مترفضيش اي طلب لجوذك لو حلال خلي يشبع بيكي بدل ميشبع بغيرك و هايقولك هاجوزها فحلال.


حاولي تدلعي وتتمايصي وتلبسي حاجاب غريبه ذي الغرب


ربنا يهدي ازواجكم جميعا و يعفهم بلحلال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amooooola



الموقع : في قلوب احبابي
تاريخ التسجيل : 04/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الثلاثاء 16 مارس 2010, 4:37 am

بصوا المره دى نصايح مش حلقه
أذيكو يبنات _بصو بأه موضوع ده مهم جدا للعوانس و المخطوبات ههههههههههه


صفات دي لو لاقيتها فعريس اوعي توافقي ولو في خطيبك اتركية فورا اما لو فجوزك عوضنا على ربنا


1_كذاب

2_بخيل

3_كان بيعرف بنات كتير زمان(متقوليش لأ ده حبني وأخترني انا لأ بعد جواز كلها سنة و يرجع تاني لبنات حتى لو بيحبك عشان ده طبع في

4_منتقد لأي شئ(هايعذبك و مش هايعجبه حاجه ابدا مهما عملتي)

5_مبصبصاتي(بيعاكس)


6_عينة فارغه

7_مش واثق فنفسه

8_مبيصليش بلفطره (يعني لاذم حد يقوله لأن دا غير ان مش متدين فده محترمش وعده مع ربنا يبأه استحاله يوفي بوعده معاكي) وكمان مش متحمل مسؤولية 5دقايق صلاه

هايتحمل اذاي مسؤوليتك


حاولي تبقي مصحصحه لنفسك كده وتترجمي تصرفاته وتخدي بالك من كل حاجه حتى لو اضطريتي تحطي ف مواقف عشان تعرفي اكتر

أياكي ثم أياكي تقولي هايتغير _هو فعلا هايتغير وللأسوأ كمان

لأن صفات دي مالهاش علاج غير لو راح لدكتور نفسي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amooooola



الموقع : في قلوب احبابي
تاريخ التسجيل : 04/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الثلاثاء 16 مارس 2010, 4:41 am

موقف*2*


زليخه:لا يا ماما متخليهوش يجي نهارضه

لي بس يبنتي هو عباس خطيبك زعلك فحاجه


لا يماما بس اتججي بأي حجه وخلاص

(انا مش ناقصه يجي و نفضل قعدين ساكتين دأنا ببقى نفسي ميجيش من كتر احراجي اننا ساكتين)


عباس:إي يزلوختي مش عوزاني أجي لي انا ذعلتك فحاجه


لا يعباس بس هانفضل ساكتين ذي كل مره

بس انا نفسي اشوفك


تعالي بأه يمخطوبه نشوف علاج الخرس الزوجي ده

يبنات اوعو تفتكرو ان ده ملل او عدم حب لأ دا غباء أه غباء مش مصدقاني


بصي العلاقه 3مراحل

1_رغي كتير عشان لسه فبداية تعارف

2_سكوت حاد جدا

3_رجوع رغي كما كان

بس احنا الي بإيدنا نرجعه اذاي بأه

وانتي قعده طول الأسبوع اول مايجي فبالك فكرة موضوع تتناقشو في اكتبيها ف ملاحظات موبيلك

أي سؤال جه فبالك حته لو خفيف ذي بتحب اكل أه تشرب أه اي حاجه

وصدقيني ف الأخر الأسبوع هتلاقي عندك مواضيع وحاجات كتير تكلمو فيها


وفكره دي انا كنت مطبقاها و نجحت جدا بس دلوقتي بأه مبقتش ملاحقه علرغي ههههههههه سعات افتح كذا موضوع مع بعض

زوجى بقى يقولي براحه يبنتي انا مش هطير هههههههههه دا بأه اما بيكون بقالي كتير مشفتوش


في نصيحه كمان انا بطبقها مؤخرا من سنة كده

بلاش بلاش بلاش تناقشي مشاكل او حاجه ف تليفون مع خطيبك

استني اما يجي عندك واتناقشي ف كل حاجه وأي مشكله

لأن تليفون مش هتوصلو لحل غير انكو هتزعقو و تصوتو بس


اما بأه لو حضرتك متجوزه

حاولي بكل ذكاء تفتحي مجال حوار فأي حاجه بس غير(ام حسونة عملت وام بهنس سوت)

لأن هايصدع و يتخنق

اختاري مواضيع لايت كده

وشوفي بيحب اه وحاولي تحببي نفسك في


انتي برضو شوفي جوذك بيحب كوره مثلا حاولي تهتمي حبه وتحكي فيها معاه

مش تقولي لأ مبحبهاش لأ لو اقنعتي نفسك هتحبيها جربي تفرجي ع ماتش مهم معاه حبه حبه هتحبيها بجد


أه رأيكو ف كلامي و ناقشوني في
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نوووور



الموقع : المعادى
تاريخ التسجيل : 11/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الأربعاء 17 مارس 2010, 2:12 am

اولا الف مليووووووووووووووون مبرووووووووووووووك على النتيجة واعقبال الترم التانى ان شاء الله

بجد الموضوع روعة وعندك حق فعلا فى اللى انتى بتقوليه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الأربعاء 17 مارس 2010, 5:27 am

جزاك الله خيرا يا amooooola
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sugarpieces



تاريخ التسجيل : 23/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الخميس 18 مارس 2010, 3:05 am

كلام جمييييييييييل وكلام معقوووووول مقدرش اقول حاجة عنه
وفعلا كلام صح الصح وعلى فكرة ده راى ماما كمان
والوحدة الذكية تقدر تعرف جوزها او خطيبها وراحته من راحتها
وعلى راى المثل الراجل اللى يقول لمراته يا هانم يستقبلوها ع السلالم
واللى يقول لمراته يا عورة يلعبو بيها الكورة Basketball
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sugarpieces



تاريخ التسجيل : 23/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الخميس 18 مارس 2010, 3:12 am

كلام جميييييييل وكلام معقووووول مقدرش اقول حاجة عنه
وفعلا كلامك صح الصح
وعلى ده راى ماما كمان
والشاطرة اللى تقدر تعرف زوجها وخطيبها وتعرف ان راحته من راحتها
وعلى راى المثل
الراجل اللى يقول لمراته يا هانم يستقبلوها ع السلالم واللى يقول لمراته يا عورة يلعبو بيها الكورة Basketball
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ندوووش



تاريخ التسجيل : 01/10/2009

مُساهمةموضوع: رد: يوميات زليخه وعباس الجزء الاول   الخميس 25 مارس 2010, 3:37 am

موضوع جميل اوي
جزاكي الله خيرا
اكملي نصائحك يا بنوته لعل الاخرين
يستفيدوا منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
يوميات زليخه وعباس الجزء الاول
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية رياض الأطفال :: للبنـــات :: دردشة بنات-
انتقل الى: