منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 أصدقاء تمر بهم في حياتك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
memaia



تاريخ التسجيل : 24/02/2009

مُساهمةموضوع: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الأربعاء 25 مارس 2009, 1:04 am

أصدقاء تمر بهم في حياتك



الصديق المنعش
صديق أصغر منك سناً ، ستشعر كم أنت محظوظ أنك وصلت لهذه المرحلة. ستأخذ من نشاطه وحماسه وتتعلم منه كل ما هو حديث وجديد..

فحافظ عليه



الصديق المماثل

له نفس تخصصك أو له نفس اهتماماتك أو يسكن في نفس شارعك ، هذا الصديق الذي يعيش حياة مماثلة لحياتك هو الوحيد القادر على أن يفهم وجهة نظرك أو أفكارك عندما تحتاج إلى من تشكي له همومك.

فحافظ عليه



الصديق الحكيم

صديق تشعر أن لديه خبرة في أمور كثيرة، ووجوده في حياتك يشعرك بالأمان. فعند أي مشكله ستجد من يمد لك يد العون بالمشورة والنصيحة.

فحافظ عليه



الصديق المرح

ينسيك عندما تتحدث إليه مشاكلك وقلقك فهو قادرة على تخفيف الحزن عنك بل قادر على أن يحملك على الابتسامة وربما الضحك بأعلى صوتك.

فحافظ عليه



الصديق المعاكس

هو صديق يختلف في كل شيء عنك ، فإذا كنت في القسم العلمي فهو في القسم الأدبي وإذا كنت ميسور الحال فهو أقل منك ، سيعطيك وجهة النظر الأخرى من الحياة بل ويجعلك تشعر أنه ليس بالضرورة أن ما عند الآخرين الذين يختلفون عنك في كل شيء أفضل مما عندك، بل يدفعك للشعور بالسعادة بما لديك.

فتحمله واصبر عليه لأنك تعرف

من خلال وضعه انك بخير



الصديق التاريخ

شاهد عيان على تقلبات حياتك ، مدها وجزرها هذا الصديق قابلته ربما على مقاعد الدراسة في المرحلة الابتدائية أو المتوسطة فهو الصديق الثمين.

احرص عليه وإن بعدت بينكم المسافات.



الصديق العطوف

تجده يهتم بك أيما اهتمام ويواجه إحزانك ويعمل لمصلحتك ويوجهك ويرشدك وأحيانا يشد عليك وكأنك ابنه الذي رباه ويجعلك حائر !! هل لهذه الدرجة

نعم فمنهم كثير

حافظ عليه وتحمله



الصديق الوفي

قد يكون أساس المعرفة صداقة قديمة أو خدمة قدمتها له أو دور قمت به كان له اثر في حياته وتحولت هذه المعرفة إلى صداقة تطورت مع عرفانه بجميل ما أو معروف قد لا تعرف أنت قيمته ولكنه يعرفه تماماً

ستجده دائما يسعى لرد الجميل والمحافظة عليك

فحافظ عليه



الصديق العابر

انه ذلك الذي شاء الله أن يتعرف عليك و قد يكون ذلك بسبب جاهك أو مالك أو علمك أو منصبك أو مصلحة له عندك، وستجده أقرب الناس إليك مودة حتى إذا زال المسبب تجده بدء يتململ ويبتعد تدريجياً مثل ضوء الشمعة التي على وشك الانتهاء إلى أن يختفي وسيجد لك مئات الأعذار ليبرر ابتعاده

فأحمد ربك على خلاصك منه



صديق الشدائد

ذلك الصديق الذي لا تجده حولك دائماً..... يكن لك مودة ومحبة ولكنه بعيد وغير متواجد إلا في المناسبات

لا تجده إلا عند الشدائد يقف معك بقوة حتى زوال مشكلتك ثم يختفي مرة أخرى

فادعوا له بظهر الغيب



الخاتمة



قد تجتمع أكثر من صفة إيجابية من هذه الصفات في صديق واحد

فأحمد ربك عليه



قد تجتمع صفات إيجابية وصفات سلبية في

صديق واحد

فإذا كان خيره أكثر فحافظ عليه

وساعده للتخلص من الصفات السلبية



أما إذا كان شره أكثر ويصعب تغييره وتخليصه من صفاته السلبية

فتركه أفضل

والحمد لله ان ربنا رازقنى باحلى صحاب فى الدنيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
غاده



تاريخ التسجيل : 14/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الأربعاء 25 مارس 2009, 3:52 am

جامد جدا الموضوع ده.
انا فعلا عندي صديقه كلها حاجات جميله بس فيها حاجات حبه صغيرين مش حلوه بس بتتغير.
وانا بحبها جدا.
وكمان بقيت اصحابي بحبهم جدا لانهم بيجمعو اكبر الصفات الحلوه لكن طبعا مافيش حد كامل.
وشكرا ليكي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نانا



الموقع : من امام الجهاز
تاريخ التسجيل : 24/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الأربعاء 25 مارس 2009, 3:55 am

انا ليا صديقتى بحبها جدا وهى زى فى حاجات كتيييييييييير وهى بجد حد جدع جدا وحبوب وعنده اخلاق وانا بقولها بمووووووووووووووووووووووووووت فيك يا دودو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://kg-cu.ahlamontada.net/forum.htm
angel baby



الموقع : قلب حبيبى
تاريخ التسجيل : 19/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الأربعاء 25 مارس 2009, 8:59 am

انا كمان مع غاده مفيش حد كامل بس انا عندى


واحده صحبتى فيها صفاااااااات كتييييييييييييييير اوى حلوة بس

معاهم شويه صغيرين وحشين لكن انا بحبها زى ماهية كده

وكمان اصحابى كلهم همة عرفين نفسهم همة 4 انا بعتبرهم احسن حاجة

حصلتلى ف الكلية ده وبحبهم جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EMY



تاريخ التسجيل : 12/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الإثنين 01 يونيو 2009, 4:51 am

الموضوع جميل جدا ..تسلم ايدك
الصديق فعلا مهم لينا وصعب نلاقيه والاصعب انه يفهمك فى كل حالاتك
بس لو ربنا وفقنا ولاقينا الصديق ده لازم نحافظ عليه حتى لو عيوبه بتجرحك مش بس بضيقك لا دى بتسببلك جرح من جواكى بس اكيد من غير قصد بس دى طبيعة شخصية فانت لازم تحافظى عليه وخليكى جنبه لحد ما باذن الله يتغير معاكى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tweety



تاريخ التسجيل : 27/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الإثنين 01 يونيو 2009, 11:59 pm

الكليه دي بصراحة فيها ناس كتير كويسين
وأنا الى حد ما وجدت أصدقاء ليا
ومنهم 2 في المنتدى
واحدة"صديق مماثل"
وواحدة "صديق مرح"
ويارب كلنا نفضل أصحاب على طووووووووول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
القلب الطائر



تاريخ التسجيل : 02/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الثلاثاء 02 يونيو 2009, 1:25 am

انا الحمد لله لقيت اجمل اصحاب بجد وانا فرحانة بيهم اووووووووووى
بس يا تويتى ياترى انا انهى نوع المماثل ولا المرح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
pondoaaa19



الموقع : فى بيت بحبة اوى اوى اوى
تاريخ التسجيل : 28/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الثلاثاء 02 يونيو 2009, 4:51 am

طبعاً الصداقة شئ جميل جداً فى حياتنا ومن الصعب ان الواحد يعيش بدون اصدقاء
وانا شايفة ان اكيد فى كل انسان مميزات وعيوب
وشايفة انوا الواحد لما بيحب حد اوى اعتقد انة مش بيشوف عيوبة اوى او ممكن يشوفها بس
مش زى الناس التانية وبيتغاضا عنها
فلما يكون فى اصدقاء اوى اوى ممكن الصداقة دى تخفى عن عينك اى عيوب
او ممكن تشوفيها بس مش تعمل معاكى اى تأثير بس طبعاً مش العيوب الجامدة اوى يعنى
او العيوب اللى فيها خطر

وعلى رأى المثل : الصديق الوفى فى حبه لا تخدعة ولا تردة
.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tweety



تاريخ التسجيل : 27/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الأربعاء 03 يونيو 2009, 12:18 am

انتي صديق المرح
وبحب أكلمك أوي
وبحس انك بتخففي عني لما بكون زعلانة
أو متضايقة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
القلب الطائر



تاريخ التسجيل : 02/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: أصدقاء تمر بهم في حياتك   الأربعاء 03 يونيو 2009, 2:20 am

ربنا يخليكى يا تويتى يا عسل انتى الصديق الحكيم بحس انك بتمدينى باراء مفيدة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
أصدقاء تمر بهم في حياتك
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى كلية رياض الأطفال :: منوعات :: موضوعات عامة-
انتقل الى: