منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 

حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
دكتور خالد النجار

مُساهمةموضوع: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 5:48 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد..

زملائي وزميلاتي وطالباتي ....
في خصم كل تلك الاحداث التي عاشتها الكلية على مدار الأسبوعين الماضيين لايمكن أن يعايشها كل من ينتمى للكلية ولا يكون له رأي وموقف من كل تلك الأحداث فالبعض راح يعبر عنها بوضوح والبعض فضل الصمت والبعض الآخر اكتفى بدور المشاهد السلبي حاملاً الطبلة ومستعدأ لأي منتصر يلتف حوله ويقوم بالواجب...وانقسم الجميع بين مؤيد ومعارض وبينهما الكثيرين وتوالت الأحداث التي يعلمها الجميع.

أما اليوم فكان السيناريو الأسوأ بين كل السيناريوهات المحتملة والتي تشير الى تلك المقولة التاريخية والقانونية الشهيرة يبقى الحال على ما هو عليه.....على الرغم من ان هذه العبارة ضد سنة الله في خلقه وفي الكون...وبعد
هل سيستطيع أحد أن يمحو تلك الأحداث السابقة من ذاكرة الكلية.. هل يمكن أن يمحو قرار مجلس قسم العلوم التربوية اليوم كل تلك المظاهرات والهتافات واللافتات والمصادمات والتسجيلات والمداخلات السابقة ..
فقط أقول أن التاريخ سيشهد أن تلك الاحداث قد أكدت على وجود بعض من أعضاء هيئة التدريس بالكلية مقصرين في أداء دورهم (الالتزام بمواعيد المحاضرات- عدم الشرح وعدم التمكن من المادة العلمية- الاستعانة بمعيدات لإلقاء المحاضرات- سوء معاملة الطالبات...الخ) ويضاف الى كل هذا ان هناك مطالبات كثيرة قدمتها الطالبات في لقاءات عامة لم يتم تنفيذ حرف واحد منها على ارض الواقع.
المحصلة اقول أن التغيير لم يحدث لأن هناك ظروف ومقومات تيسر حدوث التغيير.
واخيرا اقول ان المشكلة لم تحل والواقع بسلبياته لم يتغير منه شيئ والملف لم يغلق واحسب ان متخذي القرار اليوم عليهم ان يتحملوا مسؤلية هذا القرار وتبعاته الآنية واللاحقة لأن جوهر ما حدث من تغيير كان مطلبا لأعضاء القسم فقط وليس للطالبات الغائبات تماما عن المشهد المستهدف بالتغيير

وللحديث بقية.....حينما يحدث التغيير وحينما يسدل الستار على هذه المسرحية الهزلية

تحياتي وتقديري

ايمان اشرف حسان

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 6:05 am

هل علي الجميع الان ان يصفق ام يصبح في حيره مما حدث لانه لاتوجد النهايه المتوقعه للمسرحيه اصبح الان الجميع يلقي دوره وهو حافظ فقط واصبحت المسرحيه بدل من ان تجعلنا نبتسم ونضحك جعلتنا نبكي ونخاف علي مصير الكليه حقا ولكن ما زال الامل في الله اكبر من اي انسان يتواجد علي الارض
kittycat

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 6:11 am

الرأي والرأي الاخر
صحيح يا دكتوري الفاضل
الراي لو لم يتم التعبير عنه بوضوح والتمسك به حتي في أسوأ الظروف انقل هذا للخضوع للرأي الاخر وهذا ماحدث لبنات الكليه واللاتي خضعوا للرأي الاخر مع العلم ان
اذا الشعب يوما اراد الحياة فلابد ان يستجيب القدر
لكن الطالبات متمسكوش بالحق المباح ناظرين اسفل قدميهم فقط
واقلعوا عن التفكير في المصير المعلوم
وهو الان في الانتظار
حسبنا الله ونعم الوكيل
يااااااااااااارب افقهم واجعلهم يدا واحده في وجه اي ظااااااالم
E.L.B

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 7:45 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...حسبنا الله ونعم الوكيل في كل ظالم ..انا نفسي أعرف يعني لما الدكتوره ناهد تتشال أوماتتشالش من القسم أحنا كطالبات هيفرق معانا في إيه.؟ولا يفرق طبعا.ولاهما عايزين بس يبينو أنهم عملو تغير وخلاص..كل اللي عملو شوية مراوح أتركبت والجو لسه برد أصلا..وجامع مايكفيش عشر بنات مع أن أحنا كنا عايزين جامع أضافي راحو عملو واحد أصغر من القديم..أستفدنا أحنا إيه بقي ؟ولا حاجه طبعا..حتي أبسط حاجه الحمامات والمية.لافيه مية تتشرب ولا حمامات نظيفه.وفوق كده مدرجات متكهربه يعني حياتنا معرضة للخطر ولولا ستر ربنا محدش عارف كان حصل إيه..بجد حرام بقي كفاية كده ده أبسط الحقوق مش لاقينها وعايزينا نسكت..!
حقل البراعم

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 7:58 am

في رأيي ان المسرحية بقي لها مشهدها الأخير والذي دائما ما ينتصر الخير على الشر والحق على الباطل لكن لي ان اقول كلمة قالها دكتور مصطفى كليتنا في اول لقاءنا به لو كنا وضعناها في الإعتبار لما حدث ما حدث حيث قال ان الشعب المصري صبور ولكن اذا ثار فلا يتوقف وللأسف توقفنا وهو قرأ مطالبنا من الشمال فبدل التوسيع تضييق وبدل التصليح اهمال الخ.....وانا اقول لكم اذا كنا مصريين فلابد ان لا نتوقف الا ومعنا حقنا .
E.L.B

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 11:44 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...حسبنا الله نعم الوكيل في كل ظالم وظالمة وإن شاء الله آخر مشهد في المسرحية قرب أوي...{وهو أنتصار الخير علي الشر والحق علي الباطل}... وقريب أوي هتنزل الستار.
د. محمد عطا
Admin

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الإثنين 28 مارس 2011, 11:55 pm

المشكله يا دكتور خالد ان البعض مازال فى غيبوبه ولا يعرف ان الثورة قامت فى مصر وان التغيير قادم لا محاله وان الطوفان سيأتى ويغير كل فاسد فى مصر
ومعك حق ان الكثير ينتظر ويشاهد وكانه بيتفرج على ماتش كوره ومنتظر من ينتصر ليصفق له
وفى كتير ماشى بمبدأ (وأنا مالى)
واذكر البعض بان كثير من الشهداء ماتو من اجل التغيير لنعيش فى جو صحى وان العديد من الطالبات فى الفرقه الرابعه تطالب بالتغيير من اجل طالبات الفرق الاخرى لانهم كده كده حيتخرجوا بعد شهور قليلة
وتطالبونا بالصمت او السكوت
الجميع يعلم اننى ليس لدى اى مصلحه فيما اقوله واننى على هذا الرأى من قبل الثورة واطالب بالتغيير من زماااااااااااااااااااااان ومازلت اقولها لابد من التغيير الفورى والسريع والا ستحدث كارثه فى الكليه واننى حذرت من اول يوم فى الدراسه مما يحدث وقلت يجب ان نستجيب لارادة الاغلبيه لان الطوفان قااااااااااااااااااااااااااااااااادم
http://kg-cu.ahlamontada.net
meme

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الثلاثاء 29 مارس 2011, 1:05 am

دي حقيقة فعلا يا دكتور محمد النهاردة كان في بنات بيتفرجوا علينا كأنهم اعدين في اللستاد
في بنات اول ما بدأ الموضوع دة اعدوا يقولوا احنا معاكم و احنا مش هنسكت و النهاردة يقولوا احنا مش هنقدر نعمل حاجة
مع انهم عارفين من جواهم انهم علي حق و مافيش اي حاجة من الي بيطالبوا بية غلط
هما عارفين ان دة حقهم
و بالنسبة للفرقة الرابعة انا بشكرهم جداااااااا علي مجهودهم معانا و هما فعلا مش بيعملو كدة عشان مصلحتهم لا دول بيعملو كدة عشاننا احنا الفرقة التانية و التالتة و الاولي اقل حاجة نقدر نقدمهلهم كلمة الشكر
و بالنسبة لكلامك يا دكتور خالد اعجبني جدا
و مافيش مسرحية الستار فيها بينزل الا لما بتخلص بنجاح
و نجاحها يكمن في نهاية مقنعة ترضي جميع المشاهدين
و الا ستستمر المسرحية للأبد
القلب الطائر

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الثلاثاء 29 مارس 2011, 5:06 am

الفيضان بدا ولا احد سيتطيع ان يوقفة ومن لم يعلم هذا فالعاقبة علي وليست علينا
لا اله الا الله &

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الثلاثاء 29 مارس 2011, 5:55 am

أحد أحد

اقتباس :
يبقى الحال على ما هو عليه
و الله ابدا على جثتى ان حصلت انا واحدة من الناس مستعدة اضحى باى حاجة و باى ثمن بس الكلية تنظف من كل الفاسدين

اقتباس :
البعض فضل الصمت والبعض الآخر اكتفى بدور المشاهد السلبي حاملاً الطبلة ومستعدأ لأي منتصر يلتف حوله ويقوم بالواجب

اقتباس :
معك حق ان الكثير ينتظر ويشاهد وكانه بيتفرج على ماتش كوره ومنتظر من ينتصر ليصفق له
وفى كتير ماشى بمبدأ (وأنا مالى)

هو ده الى نفسى اقوله و كل دكتور و كل طالبة عارف او عارفة نفسه هو شارك ولا محايد و لا .....
و احنا عارفين كويس اوى مين معانا علشان مصلحتنا و مين واقف على الجنبين و مين معانا علشان مصلحته ....... سواء دكتور او طالبة مش ينفع يسكت ......سكوتك يعنى عدم وجودك.......انا موجود يبقى لازم يكون ليا رأى مش اقف على كل صف شوية

اقتباس :
ان البعض مازال فى غيبوبه ولا يعرف ان الثورة قامت فى مصر وان التغيير قادم لا محاله وان الطوفان سيأتى ويغير كل فاسد فى مصر

قااااااااااااادم باذن الله
و غدا النهاية

استعدوا يا بنات لاخر يوم لاول فاسد فى الكلية
و يتبعه البقية
احنا واثقين اننا على حق و ان ربنا معانا و هينصرنا
د.منال

مُساهمةموضوع: رد: حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى   الثلاثاء 29 مارس 2011, 6:14 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا موافقة على كلام الاستاذ الدكتور خالد ويعلم الله ما بذلته انا والبعض اثناء الاجتماع الذى اذا عقد او لم يعقد لم تفرق بالكثير ولا حتى القليل ولكن انا فوجئت انا المهم عند البعض الامقررات وهوجمت هجوم كان الهدف منه ان يتحول الاجتماع كباقى الاجتماعات الى مذبحة ولكن الحمدلله ولكن اسمح لى يادكتور خالد ان توضح لى امر يفصل به هذه المهزلة ما الموقف القانونى واللائحة الجامعية فى مثل هذه المواقف هل من حق رئيس الجامعة ان يوقفها عن العمل لحين البت فى امرها ام ان يكون هناك امر محددددددددددددددددد يلزم ذلك
استحلفك بالله العزيز القوى ان توضح لى الامر ولكل من لايعلم وجزاك الله عنا كل الخير

حق التعبير عن الرأي... تقييم المشهد الحالى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1