منتدى كلية رياض الأطفال
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى كلية رياض الأطفال

منتدى كلية رياض الأطفال جامعة القاهرة يرحب بكم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

عاوزه مساعدتكم ورايكم

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
toma

toma

عاوزه مساعدتكم ورايكم  Empty
مُساهمةموضوع: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالأربعاء 03 سبتمبر 2014, 9:19 pm

[center]
بسم الله الرحمن الرحيم
ازيكم يابنات ويادكاتره رياض اطفال انا خريجه من تلات سنين انا خريجه رياض اطفال ازهر والدكاتره الى عندكم بعضهم ادونى فى الكليه زى الدكتور منال بهنس والدكتوره منى جاد ووالكتور كمال والدكتوره منال والدكتوره سحر انا دلوقتى عايشه فى السعوديه ومتزوجه ومعايا بيبى عنده سنتين الا شهر انا دلوقتى قدمت فى بعض المدارس وعملت سى فى وحضرت برنامج يومى عن الحواس عشان المقابله وعملت بعض الانشطه الخاصه ابالاركان زى الركن اللغوى وركن العلوم والاستكشاف ركن الفك والتركيب وركن القصص بقى مش لاقيه قصه قولت اعمل مسرحيه وعملت عروسه قفازيه من شغل ايدى ولسه باقى الشخصيات وجبت اغانى عن الحواس وعايزه رايكم فى الانشطه ومساعدتكم لو حد عنده معلومه او اى حاجه او اقتراح ومعلشى بقى المكان الى انا فيه مش لاقيه ماكتب اشترى منها الادوات زى كريستال وسمير وعلى فى الادوات بسيطه انا كان عندى انشطه كتير بس كلها فى مصر اول حاجه الالاغانى أنشودة الحواس الخمس

بالعينين أرى أتمتع بالأذنين أسمع أسمع  
شدو الطير وصوت الضفدع
بالأنف أشم ألأزهار ويذوق لساني الأثمار
ويدي تلمس فأحس ثلجا أو شوك الأزهار
ربي أعطي خمس حواس
ليسهل عيشا للناس
. إحنا الحواس الخمسة
شم وتذوق ولمسه
هيا اسمعونا
هيا انظرونا
احنا الحواس الخمسة
انا التلات سنين الى فاتو يعنى كنت مهتميه بابنى لانه لسه صغير فقولت دلوقتى ممكن اوديه حضانه وكمان كنت بتسلى بحاجات بقراها للدكتور ابراهيم الفقى الله يرحمه عن التنميه البشريه وكورسات انجليزى على النت
اسيبكم مع الصور الانشطه وكمان صور لابنىحبيبى  كهديه منى ياريت تقبلوها  عاوزه مساعدتكم ورايكم  U39ebXعاوزه مساعدتكم ورايكم   border=http://im72.gulfup.com/A9eSFj.jpg" />http://im72.gulfup.com/hpy6cx.jpg" />عاوزه مساعدتكم ورايكم   border=عاوزه مساعدتكم ورايكم  <a href=عاوزه مساعدتكم ورايكم  R6aWCj" />عاوزه مساعدتكم ورايكم  <a href=عاوزه مساعدتكم ورايكم  CQCGri" />عاوزه مساعدتكم ورايكم  <a href=عاوزه مساعدتكم ورايكم  Rf6M2T" />http://im72.gulfup.com/A9eSFj.jpg" />
[/center
]

عدل سابقا من قبل toma في الأربعاء 03 سبتمبر 2014, 9:30 pm عدل 2 مرات
toma

toma

مُساهمةموضوع: باقى الصور الى مش نازله اسفه بقى    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالأربعاء 03 سبتمبر 2014, 9:25 pm

عاوزه مساعدتكم ورايكم  <a href=عاوزه مساعدتكم ورايكم  QarOs3" />
عاوزه مساعدتكم ورايكم  <a href=عاوزه مساعدتكم ورايكم  NCm2LB" />
عاوزه مساعدتكم ورايكم  <a href=عاوزه مساعدتكم ورايكم  K9mKPZ" />
toma

toma

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالأربعاء 03 سبتمبر 2014, 9:27 pm

مش عارفه ليه يابنات الصور طالعه كبيره
toma

toma

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالسبت 06 سبتمبر 2014, 7:29 pm

كده محدش رد
TEAM

TEAM

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالأحد 07 سبتمبر 2014, 9:11 pm

السلام عليكم toma  كيف الحال؟
الصور ظاهرة  حلو
هو فيهم مجهود بس فى كلمات انجليزى مكتوبة غلط     : )

بس هو انتى ايه رأيك فى الوسائل اللى انتى رفعتيهم؟؟
هل أفادتك فى عملك؟
ام هناك استغناء عن وسيلة و حاجة الى وسيلة اخري
toma

toma

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالإثنين 08 سبتمبر 2014, 7:33 am

السلام عليكم toma  كيف الحال؟
الصور ظاهرة  حلو
هو فيهم مجهود بس فى كلمات انجليزى مكتوبة غلط     : )

بس هو انتى ايه رأيك فى الوسائل اللى انتى رفعتيهم؟؟
هل أفادتك فى عملك؟
ام هناك استغناء عن وسيلة و حاجة الى وسيلة اخري

شكر ا ياقمر على ردك هاشوف موضوع الكلمات اذا كانت مكتوبه غلط
انا بقالى فتره ماعملتش وسائل ودى وسائل انا لسه عاملاهم عشان المقابللات عشان مفروض اكون محضره برنامج يومى انا بقالى تلات سنين ماعملتش وسائل بس بقالى فتره براجع احنا كنا بنعمل ايه والكلام ده
انا مش فاهمه كلامك اوى رايى ان الوسائل معقوله لانى بقالى فتره مش بعمل الى جانب قله الادوات وعدم تواجدها الى جانب انى سالت وعرفت انهم هنا بيهتموا ان الوسيله بتوصل للهدف ولا لا ويكون شكلها معقول مش لازم يبهر زى ماكنا بنعمل وكمان خدى بالك انى ام وزوجه وقولت ارجع اشوف الناس بتوع المنتدى فين مالقتش حد موجود كله فى الفيس بوك والوسائل الى موجوده فى الفيس بوك كلها  بحس انها منقوله والله اعلم بردوا
اما لو قصدك عن الوسائل الى عملناهم فى الكليه فللاسف ما استفدتش منها فى حاجه مركونه فى بيت بابا وخلاص حتى ابنى ماشاء بيكبر وبجبله بوسترات وقصص اعلمه منها وبقعد افتكر انى عندى وسائل كتير تفعه بس احنا فين وهى فين وللاسف مش ينفع ناخدها معانا انا مشتغلتش فى مصر لانى متزوجه وانا فى الجامعه وبعد ما خلصت سافرت على طول وانشغلت فى البدايه بتاخر الحمل بعد كده بالحمل والبيبى
وطبعا ممكن الاستغناء بوسيله عن وسيله اخرى
TEAM

TEAM

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالإثنين 08 سبتمبر 2014, 4:33 pm

ربنا يباركلك فى ابنك و تفيديه ان شاء الله

بصي هو فى منتدى التربية و التعليم السعودية فى أرشيف فى تحضيرات للأنشطة      WWW.MOUDIR.COM  

http://www.moudir.com/vb/forumdisplay.php?f=184

اما الكلمات الانجليزي فممكن تترجميها من موقع الترجمة     WWW.GOOGLETRANSLATE.COM

https://translate.google.com/#en/ar/

ممكن أنشطة للحواس منها

حاسة الابصار: ممكن منظار عشان نشوف بالعين
حاسة السمع :عمل بوق لاصدار أصوات مختلفة
البوق ده قرطاس و ينفخ فية الطفل ليصدر أصوات مختلفة

حاسة اللمس : مجموعة أشياء لها ملمس مختلف
حاسة التذوق : تذوق حلو و مر .....
حاشة الشم : شم روائح مختلفة
toma

toma

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالإثنين 08 سبتمبر 2014, 9:03 pm

ميرسى على اهتمامك وابداء رايك ومساعدتك يا TEAM
TEAM

TEAM

مُساهمةموضوع: رد: عاوزه مساعدتكم ورايكم    عاوزه مساعدتكم ورايكم  Emptyالإثنين 27 أكتوبر 2014, 11:09 pm

الله يباركلك دحنا اخوات و نتمنى تشاركينا على المنتدى دايما و مواقع التواصل الاجتماعى

عاوزه مساعدتكم ورايكم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» محتاجة مساعدتكم :)
» محتاجة مساعدتكم :)
» محتاااااااااااجه مساعدتكم تكفووون
» طلب مساعدتكم جميعا
» أريد مساعدتكم